Antik- & Retromarknaden 2026
Den första Antik- & Retromarknad i Gamla Linköping 2025 blev en succé och årets marknad blev ännu mer besökt. Marknaden ägde rum söndagen den 26 april och öppnade 11.00 och avslutades 16.00. Vi deltog i år också men inte med något marknadsbord. Istället hade vi, i samarbete med museet Gamla Linköping, arrangerat två välbesökta föreläsningar i kapellet. Det var fint väder med solsken men tyvärr lite blåsigt. Trots det kom det mycket folk till Antik- & Retromarknaden. Gården, där slagauktionen ägde rum, var i det närmsta oframkomlig på grund av alla intresserade. Klädgruppen flanerade bland marknadsstånden och besökarna i sina tidstypiska kläder och förhöjde stämningen. Här följer en dokumentation av marknaden och föreläsningarna. Klicka på bilderna för att visa en större version av dem.
Konsten att skapa en hatt
Med start kl. 11:30 föreläste Helena Isacsson om Konsten att skapa en hatt, om damhattar och det gedigna hantverket bakom varje unik skapelse. Helena vill inte bli kallad hattmodist utan hattkreatör. Genom att visa olika hattar förmedlade hon mer än 30 års kunskap och kreativitet som publiken fick en inblick i samt hur man skapar en hatt. Vi fick bekanta oss med olika tidsepoker och formgivning, vilka material som används till skapandet av en hatt. Hattdekorationer är viktigt och här kan man välja mellan flor, fjädrar, band, pärlor, spets eller blommor. Publiken fick ta del och känna på olika material och dekorationer som hon använder vid skapandet av en hatt. Helena visade exempel på olika verktyg som ingår i hattillverkningen. Vi fick se hur en hattstock används vid hattillverkningen och hur man med den gör för att forma en hatt genom att använda ånga. Helena hade med sig en stor mängd hattar i olika former, storlekar och dekorationer som hon visade upp. Till sin hjälp hade hon fyra hattmodeller ur föreningens klädgrupp. Det var Jenni, Bodil, Kicki och Jennie som bar olika modeller av hattar för att bättre illustrera hur hattarna ska bäras. Fördraget var mycket uppskattat av publiken och frågorna var många.
Hållbarhet byggd på lust och fåfänga
Jag hade ingen stil inledde Vintagemannen eller Ingemar Albertsson som han egentligen heter, dagens andra föreläsning. Vi fick följa med Ingemar på sin stilresa som började med en anonym garderob bestående av svarta kläder till rollen som stilmedveten profil i tredelad kostym, trenchcoat och Stetsonhatt. Resan började den 4 februari 2011 och i år, 2026, firar Vintagemannen 15 år som inspiratör att använda second hand och hur man bidrar till en ökad hållbarhet. Ingemar visade hur man med enkla medel skapar sig ett rikare liv genom att våga välja och kombinera kläder i olika färger och till och med olika tidsepoker. Köp second hand och färre nya kläder, köp rena naturmaterial och syna kvaliteten. Börja med stråhatt på sommaren och bygg sedan på med övriga plagg. Var kritisk vid köp av nya kläder. De är ofta dåligt sydda. I garderoben ingår även skor och de kräver att man sköter dem. Vintage är, enligt Ingemar, mer än second hand: det är personlig stil, äta gott, träffa folk och överraskningar. Han påpekade att med vintagekläder och hatt får man bättre service i affärer och lättare att få bord på fullsatta restauranger. Vintagemannen berättade också att han och vintagekvinnan också lagar mat på klassiskt vis efter gamla recept och sin mat från gamla kokböcker. Dessutom reser de både i Sverige och ute i Europa och med gamla guideböcker som inspiration. En entusiastisk publik ställde en mängd frågor om kläder, stil och material.























